Rádió 1 GongHallgassa élőben!

null
Hírek  /  2025. július. 31. csütörtök

A balti misszió helyszínén jártunk – videóval

Éles riasztás is történt

Ahogyan arról már beszámoltunk, augusztustól négy hónapon keresztül a Magyar Honvédség látja el Litvánia, Lettország és Észtország légtérvédelmét. A balti misszió központján, a litvániai Šiauliai repülőtéren járt stábunk, ahol nem tervezett módon még azt is megtapasztalhattuk, milyen az éles riasztás.

Csütörtökön kora reggel kelt útra stábunk Kecskemétről egy Airbus A319-112-es repülőgéppel, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren egy rövid megállót tegyünk és a magyar delegációval kiegészülve Litvánia felé vegyük az irányt. A balti misszió a Magyar Honvédség számára augusztus 1-jén veszi kezdetét, amely során négy JAS-39 Gripen vadászgép és mintegy 80 magyar – főként kecskeméti – katona felel három NATO tagország légtérvédelméért. 

Airbus a pilótafülkéből

Ez Magyarország negyedik balti missziója

Észtország, Lettország és Litvánia 2004-es NATO csatlakozása óta a kollektív védelem jegyében, a szövetséges országok garantálják a három balti ország légterének és állampolgárainak biztonságát négyhónapos váltásokban. Erre azért van szükség, mert ezen országok nem rendelkeznek vadászrepülőgépekkel. A Magyar Honvédség negyedik alkalommal vesz részt a balti misszióban. Magyarország 2015-ben, 2019-ben és 2022 -ben is vezető nemzetként látta el a balti államok légtérvédelmét. Idén a magyar katonák munkáját spanyolok segítik. Hazánk Lengyelországot és Romániát váltotta, az átadás-átvételi ceremónián volt alkalmunk részt venni. 

Éles riasztás történt az érkezésünkkor

A ceremónia előtt viszont rögtön megtapasztalhattuk, miről is szól a balti misszió. Miután ugyanis leszállt a gépünk, hosszabb ideig maradnunk kellett a fedélzeten. Viszonylag gyorsan kiderült, hogy miért. Az ok nem az volt, hogy a leginkább katonai célokra használt Šiauliai repülőtér közel 500 hektáron terül el, emiatt nagy távolságokat kell megtenni a hangárok között, hanem egy éles riasztás történt.

Ezzel az Airbus A319-112-es repülőgéppel utaztunk

Épp miközben a magyar delegáció megérkezett, jött a riasztás és két szolgálatot teljesítő Eurofighter harci vadászgép már szállt is a magasba a hadművelet miatt. Természetesen az éles riasztás ideje alatt a kifutópályákat lezárják, így a magyar delegáció majdnem fél óráig a leszállt Airbus fedélzeten ragadt. Ez az éles riasztás a Magyar Honvédség katonáit nem érintette, hiszen a balti misszió számukra ekkor még nem vette kezdetét. 

Nem ritka az éles riasztás a balti államokban

Az átadás-átvételi ceremónián Loreta Maskalioviené, a litván védelmi miniszter beszerzésekért és védelmi iparért felelős helyettese megköszönte a szövetséges országok katonáinak az áldozatos munkát, amit a litván, észt és lett emberek biztonsága érdekében végeznek. 

Azt a munkát, amelyre kétségkívül szükség is van – jól példázza ezt az általunk is megtapasztalt éles riasztás is, amely műveletet sikerrel végrehajtották. 

Éles riasztást rendelnek el, ha

  • egy repülőgép nem tartja be a légtérben kötelező eljárásokat,
  • nem veszi fel a légiirányítással a kapcsolatot,
  • nem rendelkezik kötelező jeladóval
  • vagy nem rendelkezik repülési tervvel. 

A magyarok is ismerik, milyen a balti éles riasztás. A legutóbbi, 2022-es balti misszió során négy hónap alatt a magyar katonák 19 éles riasztást kaptak, összesen 246-szor kellett felszállnia a Gripeneknek és 304 repült órát tettek meg. Ezt Szalay-Bobrovniczky Kristóf is kiemelte beszédében. A honvédelmi miniszter a ceremónián hangsúlyozta, a Magyar Honvédség rendelkezik a szükséges tapasztalattal és elkötelezettséggel, hogy egy ilyen horderejű NATO misszióban vezető szerepet töltsön be. 

Kecskemét kulcsfontosságú a hazai honvédelemben

Szalay-Bobrovniczky Kristóf Litvániában hírportálunknak külön is nyilatkozott, és kiemelte Kecskemét kulcsszerepét a honvédelem szempontjából. – Kecskemét otthont biztosít a magyar légierőnek. E bázis nélkül nem tudnánk ilyen magas szinten teljesíteni azt a szolgálatot, amit otthon és külföldön is ellátunk. Azt tapasztalom, hogy a kecskemétiek szeretik a légibázist és bizton állíthatom, hogy az ott szolgálatot teljesítő katonák is imádják Kecskemétet, el sem lehet őket rángatni onnan — mondta a honvédelmi miniszter, aki a külföldi légvédelem alatt nemcsak a balti missziót értette. Magyarország és a kecskeméti katonák ugyanis állandó jelleggel Horvátország, Szlovákia és Szlovénia légtérvédelméért is felelnek.

A Magyar Honvédség tehát a következő időszakban összesen hét ország légtérvédelméért felel:

  • Magyaroroszág
  • Szlovákia
  • Szlovénia
  • Horvátország
  • Litvánia
  • Lettország
  • Észtország

Kényes helyzetben kell ellátni a balti légtérvédelmet

Magyarország honvédelmi minisztere kiemelte azt is, hogy a balti államok biztonsági értelemben rendkívül kényes helyzetben vannak, hiszen történelmi okokból kifolyólag is veszélyeztetve érzik magukat, valamint Oroszország a szomszédban található.

A balti államok védelme spanyol Eurofighter gépekkel és négy magyar Gripennel történik a következő négy hónapban. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzáfűzte, 2026-ig a magyar flotta teljessé válik, hiszen a meglévő 14 Gripenhez további négy vadászgép érkezik a következő évben. 

Így történik az éles riasztás

A magyar delegációt kísérő Bali Tamás dandártábornok kérdésünkre kifejtette, hogyan történik meg a gyakorlatban az éles riasztás. — Ha a levegőben lévő rendszerek, légi járművek és műholdak olyan nem beazonosítható, vagy ellenségesen beazonosítható légi jármű érkezését észlelik, amelynek nincs jogosultsága belépni a baltikum légterébe, akkor a készenlétben lévő géppárnak 15 percen belül fel kell szállni. Ilyen légtérsértés történt a mostani ceremónia előtt is — mondta Bali Tamás. 

A tábornok hozzátette, hazánkban is mindennaposak a riasztások, a Gripenek folyamatosan készenlétben vannak, és általában kommunikációs hiba miatt kell intézkedniük. A balti misszió során viszont arra vannak felkészülve a katonák, hogy a légtérsértő gép ellenséges szándékkal érkezik. Kivitelezését illetően a hazai és a litvániai riasztás hasonló, azonban a balti missziós műveletek sokkal nagyobb kockázattal járnak. Jó hír, hogy eddig minden alkalommal sikerült a riasztási műveleteket megfelelő módon végrehajtani, azaz a Gripenekkel a légtérsértő jármű mellé szállni, és azt kikísérni a légtérből. 

A magyar Honvédség balti missziójáról hétvégi Mozaik c. magazinműsorunkban exkluzív interjúkkal jelentkezünk. 

VIDEÓS ÖSSZEFOGLALÓ A LÁTOGATÁSRÓL: